Rom- och Chokladprovning 121207

Bättre sent än aldrig, men här kommer nu uppdateringen från i fredags då jag var på Rom- och Chokladprovning på June Whiskeysällskap. Vi var ca 30 stycken där för att njuta lite av livets goda. Föreläsare var Per-Olof Elfström från Clydesdale. En mycket bra föreläsare och älskare av rom, denna ljuvliga dryck som kan drickas som den är eller i drinkar. Olika sorter passar bra till olika saker. Framför oss fick vi 6 olika glas med ca 2 cl rom i varje och 6 olika småbitar mörk choklad från Valhorna. Man skulle ta en liten bit av varje chokladsort och en liten sipp rom, vilket betydde 6 sippar minst av varje romsort. Kände mig dock lite smålullig efter provningen, då det blev så att det slank ner nästan 1,2 dl rom i magen under ca 1,5 timme, vilket är den tiden jag i vanliga fall får i mig kanske 2-3 cl på. Ja ja, så kan det bli. Efter provningen gick vi ner på puben Red Lion och åt mat, såp balansen var snart återställd. Sen var vi några som gick vidare till The Bishop Arms och tog en öl eller något annat gott att fukta strupen med. En otroligt trevlig kväll som avslutades på bästa sätt.
Innan provningen
Efter provningen
 
Min mumsigt goda medium/raw-steken med whiskeysås. Potatisklyftor fanns det mera av i en skål bredvid, så det var inte snålt på tallriken, bara jag som lade upp lite för att försöka få en snygg bild.
 
Jag hittade en ny favorit denna kväll, som jag tyvärr inte kommer ihåg vad den heter, men det kommer upp en lista på June Whiskeysällskaps hemsida på de olika romsorterna, så då kan jag köpa hem den sen. Minns bara att flaskan kostar ca 400 kr och kommer från Barbados. Tror jag det var.....
 
Det som skulle satt pricken över i:et denna kväll hade väl varit en god cigarr att avnjuta under provningen.

Kommentarer
Postat av: Hanna

Mums! Fast frågan är jag om jag skulle gilla att dricka ren rom, kan typ sträcka mig till Bacardi Razz och Sprite :-)

Svar: Ja, det är en speciell smak och lukt, precis som whisky och konjak. Och precis som dessa, ska ren rom njutas långsamt.
Susanne

2012-12-12 @ 16:14:06
URL: http://mshanna.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0